En av de mest synliga skillnaderna mellan veteranbilar och moderna bilar är den utskjutande stötfångaren, vilket inte längre är fallet. Varför är det så?
Om du lägger märke till det hade de flesta bilar från 40 eller 50 år sedan en stötfångare som stack ut från fordonet med 10 till 15 centimeter, något som inte längre händer på moderna fordon. Det finns ett märkligt skäl till detta, och det har inget med estetik att göra.
Transportfordonen har utvecklats dramatiskt under de senaste decennierna, så att vi i dag har datorer på hjul i stället för bilar. En av de mest anmärkningsvärda skillnaderna är stötfångarna.
Fram till för bara några år sedan stack stötfångarna på fordon ut från själva bilen, ungefär som radiobilarna på tivolit. Och det var just det som var deras funktion…
Varför moderna bilar inte har utskjutande stötfångare
Stötfångare infördes, som namnet antyder, för att stoppa effekten av ett slag, eftersom de första bilarna hade ett mycket svagt chassi. Det är därför de sticker ut från själva bilen.
Enligt Popular Science blev denna trend mer uttalad från 1973 och framåt, då Federal Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) Regulation 215 antogs i USA.
Denna standard krävde att fordon inte skulle skadas vid kollisioner i hastigheter under 8 km/h. För att uppnå detta började tillverkarna installera skrymmande stötfångare, liknande dem på radiobilar, som absorberade stöten. De kallades för bumpers.
Tillverkarna gillade inte stötfångare, eftersom de ökade vikten på fordonet och förstörde aerodynamiken. Så lagen tvingade fram en positiv effekt: varumärken började forska i flexibla material som absorberade stötar.
Standarden 215 förblev i kraft i ett decennium, fram till 1982 då NHTSA, på grund av protester mot den ökade vikten, lättade på den oskadade krockhastigheten till endast 4 km/h framtill och 3 km/h vid hörnen.
Jon Ruud, Director of Safety Performance Engineering på Nissans North American Technical Centre, förklarar att moderna stötfångare är mer diskreta och inte sticker ut från bilen, tack vare nya stötdämpande material.
”Även om du inte ser en traditionell stötfångare i metall finns de stötdämpande strukturerna fortfarande där för att göra sitt jobb när det gäller”, förklarar han i Popular Science.
Hos Nissan används till exempel andra element än stötfångaren för att minska effekten av kollisioner. Till exempel en instrumentbräda i plast, ett energiabsorberande skum med hög densitet och en metallbalk under stötfångaren. Detta minimerar skadorna vid en olycka i låg hastighet och skyddar vid höga hastigheter.
Teknik med ett klick
Vårt team av experter berättar vad de håller på med och reflekterar över utvecklingen i branschen. Om du gillar teknik kommer du att tycka om att läsa detta kostnadsfria nyhetsbrev.
Vi vet varför stötfångarna på 70- och 80-talen var så skrymmande: en lag gjorde det obligatoriskt. Tillverkarna gillade det inte, men det satte fart på forskningen kring de flexibla, stötdämpande material som används idag.