Teslas aktier rasar av en enkel anledning: de har alltid varit baserade på en blind kult av Elon Musk.

Teslas

Den frågan läste man på vissa forum för bara fem år sedan. Försvaret var hans roll i byggandet av Space X, Starlink, Neurolink och, naturligtvis, Tesla.

Om elbilsföretaget har tagit sig igenom sin egen dödsdal efter 10 år av förluster så har det bland annat berott på kulten kring Elon Musk och hans löften.

Att säga att det uteslutande har varit på grund av det sistnämnda vore alltför förenklat. Företaget bevisade att en elbil för vardagsbruk och praktiska resor var möjlig. Det agerade klokt när det gick igenom svåra tider, men det har också kedjat ihop löften som inte har hållits, har kommit sent eller bara uppfyllts till hälften.

Elon Musk bär en stor del av skulden för att Tesla under lång tid gick med förlust, men samtidigt behöll aktieägarnas stöd. Produkten var närmast revolutionerande, med en interiör som aldrig tidigare skådats i en bil och en hel ”Tesla-klubb ” runt fordonet. Att göra ”elbil” synonymt med ”Tesla” byggde på en egenutvecklad infrastruktur, ett fordon som var oöverträffat på marknaden och en fanbase som trodde blint på produkten.

Allt detta gjorde Elon Musk till en pseudo-messias som han har förblivit fram till idag. Redan 2010 inkluderade Time Musk bland de 100 mest relevanta personerna under året. År 2014 placerade El Confidencial honom redan på första plats. År 2018 jämförde astrofysikern Neil deGrasse Tyson, en känd amerikansk popularisator, honom med Steve Jobs eller Bill Gates och sa att han ”uppfann framtiden”. År 2021 utnämnde Time Musk till årets viktigaste person.

På kort tid har det blivit tvärtom och nu har Teslas aktie störtdykt.

Den mäktigaste mannen ”röstade inte”.

Med dessa ord beskrev The Guardian Elon Musk. 2024 hade varit året då tycoonen hade lyckats stiga upp som en av de mäktigaste personerna i USA.

Hand i hand med Donald Trump har Musk inget politiskt ämbete i sig, men han driver en byrå som har fått befogenheter att avskeda tusentals tjänstemän om de helt enkelt inte svarar på ett mejl. Tesla-vd:n tillämpar samma dynamik i statliga strukturer som han redan har implementerat i sina egna företag, inklusive uppsägningar som han senare har tvingats ta tillbaka.

Ett sätt att agera som har åtföljts av en nazisthälsning under Donald Trumps installation, stöd till högerextrema partier som AfD i Tyskland eller förslag om nedmontering av den internationella rymdstationen, bland andra gester och förslag.

 

Hela raden av gester, kommentarer och beslut har framkallat det förutsägbara offentliga förkastandet. I Kanada har hundratusentals namnunderskrifter samlats in med krav på att staten ska återkalla Musks medborgarskap (han är son till en kanadensisk medborgare). I Storbritannien sattes affischer upp mot Tesla och dess VD med texten ”0 till 1939 på tre sekunder ”, med hänvisning till Musks nazisthälsning och accelerationen i hans bilar. I Tyskland har man uppmanat till bojkott genom att projicera en bild på Teslas Gigafactory i Berlin. I USA har protester hållits framför återförsäljare och vissa ägare har lagt upp en uttrycklig ”köp den här innan Elon blev galen”.

Musks image har verkligen sjunkit för många av dem som litade på att företaget skulle komma att markera ett före och efter i bilindustrin. Det är också lätt att förstå att den har förbättrats bland väljare till partier som förnekar klimatförändringarna eller som direkt börjar avveckla laddningsnätverket för elbilar.

Men finns det ett direkt samband mellan Elon Musks offentliga image och Teslas börsnedgång?

Sanningen är att det är en svår fråga att svara på och vi kommer att behöva vänta flera månader för att kunna ge en mer exakt slutsats . Det har också föreslagits att företagets låga försäljning straffar Musks politiska ståndpunkter, men Teslas erbjudande är i ett viktigt ögonblick och ersätter sin Tesla Model Y, världens mest sålda elbil (och en av de mest sålda bilarna av alla tekniker kombinerat), med en uppdatering som lägger till en modernare design.

Förändringen, som aviserats i flera månader, har sannolikt fått potentiella köpare att vänta på den nya modellen. Dessutom, sedan det tillkännagavs, kommer de nya enheterna inte att börja läggas upp på försäljningslistan förrän under andra kvartalet, när de börjar registreras. Det kommer då att vara möjligt att se den verkliga omfattningen av hela det sammanhang som vi nu lever i.

Det är möjligt att en del av omställningen i Teslas aktiekurs (som började året på 370 dollar och nu handlas på 280 dollar) har att göra med att siffrorna för 2024 inte motsvarade förväntningarna, men det är mycket mer troligt att det handlar om en justering som måste komma någon gång.

Tesla har alltid kallats ett kultlager. Denna term hänvisar till aktier som baseras på företagets eller dess ledares löften men som inte har någon ekonomisk grund för att stödja dem. Det är den perfekta definitionen av hur företaget har upprätthållit investerarnas blinda förtroende i flera år trots sina kontinuerliga förluster.

Men lägg till detta att bolagets aktier steg kraftigt under 2020 och sedan sommaren förra året. Vid den tiden kunde analytikerna inte motivera, med Bloombergs ord som rapporterades av Cinco Días, orsakerna bakom den överdrivna tillväxten. Kursen nådde 90 gånger värdet av de framtida intäkterna.

Löftena om kraftigt stigande aktiekurser har bidragit till att aktiekursen legat långt över den faktiska kursen. Det har till exempel talats om att bolagets värde skulle nå 800 miljarder dollar 2029, tack vare den robotaxitjänst som Elon Musk utlovade förra året.

Detta skyhöga värde fick vissa analytiker att definiera det som ”en meme-aktie”, med tanke på dess höga kostnad. Varför drar Elon Musks dåliga image ner Tesla? På grund av dåliga försäljningsresultat? För att värdet på aktien helt enkelt var helt skjutet? Tiden kommer att utvisa det.

Bon Centuri