Många användare använder denna metod för att bevara sin säkerhet när de gör ett uttag, men är den verkligen effektiv?
Många som använder en bankomat har för vana att upprepade gånger trycka på ”avbryt”-knappen, antingen innan de gör en transaktion eller i slutet av den. Denna vana är ett sätt att försöka undvika att deras handlingar registreras eller för att skydda personlig information, även om det inte nödvändigtvis garanterar större säkerhet.
Experter påpekar att detta inte är ett sätt att skydda pengar, men det finns en ihärdig tro på att det kan vara användbart för att förhindra att andra användare ser vad du har gjort eller får tillgång till konfidentiella uppgifter.
I denna mening varnas det för att denna praxis inte säkerställer verkligt skydd mot bedrägeri eller stöld, eftersom det finns andra mer effektiva mekanismer för att säkerställa säkerhet.
Är det effektivt att trycka på ”Avbryt” flera gånger i uttagsautomater för att undvika bedrägerier?
Specialister på finansområdet menar att det inte finns några konkreta bevis för att det skulle vara ett sätt att upprätthålla säkerheten att upprepade gånger trycka på ” avbryt ” i uttagsautomaten eller utföra någon annan liknande åtgärd.
Enligt detta synsätt finns det ingen säkerhet för att denna vana ger de garantier i fråga om integritet som användarna söker. Faktum är att Bancolombia, en av landets största banker, har uppgett att överdrivet många tryckningar på ”cancel ” inte har någon inverkan på skyddet av medel och inte är en effektiv åtgärd för att förhindra bedrägerier eller säkerhetsincidenter i uttagsautomater.
Därför föreslår bankerna att man vidtar andra, mer effektiva åtgärder, t.ex. att kontrollera att det inte finns några personer i närheten som kan se PIN-koden, att täcka över knappsatsen när PIN-koden slås in och att se till att uttagsautomaten inte visar några tecken på manipulering. I det senare ingår att kontrollera att det inte finns någon utrustning installerad, särskilt inte i kortfacket.
På samma sätt är det viktigt att se till att kortet tas bort innan transaktionen är slutförd, eftersom brottslingar om kortet hamnar i fel händer kan ta tillfället i akt att göra inköp utan att behöva någon officiell identifiering från personen i fråga.