Jag har hoppat in i Xiaomis bil och nu kommer jag att sakna Xiaomi SU7 Max varje gång jag sätter mig i min.

Xiaomis

MWC är den bästa platsen för att testa nya kommersiella telefoner, de som fortfarande är ett experiment, du hittar ofattbara tillbehör, mer AI än på en Silicon Valley-konvention och … bilar. Ja, bilar har tagit sig in i teknikvärlden och har blivit ett stående inslag på konferensen. Att sätta sig i Xiaomi SU7 Max var en av de bästa upplevelserna jag har haft i år.

När Xiaomi presenterade sin bil på MWC 2024 var jag en av dem som blev överraskad av draget. Men det är helt logiskt, eftersom bilens interiör, exteriör och all mjukvaruhantering är ren teknik. Så snart du kommer in kan du se varumärkets stil, att sitta bakom ratten är en upplevelse. Även i baksätet: Xiaomi SU7 Max stöder anslutning av en surfplatta till nackstödet. iPad är kompatibel med den här modulen, den är inte begränsad till Xiaomi Pad.

Sportig styling och upp till 673 hk kraft. Att Xiaomi SU7 Max är en elektrisk best framgår tydligt av siffrorna: den dubbla motorn med upp till 500 kW genererar en topphastighet på 265 km/h med en acceleration från 0 till 100 km/h på 2,78 sekunder. Jag önskar att jag hade kunnat känna den kraften, men jag kunde inte få ut den från MWC.

Det skulle ha varit trevligt att kunna testa bilen på en racerbana, men det är ännu inte möjligt: Xiaomi varken marknadsför sina bilar i Europa eller planerar att göra det på kort sikt. SU7 är endast tillgänglig vid slutna evenemang med begränsad tillgång, till exempel MWC. Att sätta sig i bilen är en upplevelse i sig: från det ögonblick man drar i resväskan för att öppna dörren tills man sätter sig i de bekväma sätena.

Jag fick möjlighet att prova både förarplatsen och de bakre passagerarplatserna. I baksätet saknade jag lite utrymme, särskilt när det gällde att sträcka ut benen.

Sportig utan att gå till ytterligheterna av lyx. Liksom Tesla koncentrerar Xiaomi bilens hantering på den centrala skärmen, även om det är möjligt att välja en kombination av knappar för dem som inte är förtjusta i beröring. Ratten är bekväm, tändningen är nära till hands och alla ytbehandlingar är av hög kvalitet. Plast är mycket närvarande, liksom läderimitationen. Känslan är alltid behaglig utan att nå lyxen hos en mer klassisk sportbil.

Och tekniken? Tja, bilen är väl laddad, som du kan förvänta dig. En instrumentpanel utöver den gigantiska mittkonsolen, knappar för att öppna dörrarna, centraliserad och automatisk hantering från din smartphone, bilen har Xiaomis AI-drivna assistent med röststyrning (vi fick en demo på kinesiska, inga andra språk stöds för tillfället) och appar är integrerade i konsolen för att till exempel tillhandahålla ljudinnehåll eller kartlägga rutter med Google Maps. Detta är redan anpassat till Europa även om det inte används i Kina.

Xiaomi SU7 Max levereras med viss automatisk körkontroll som standard. Och den kommer att kunna köra själv inom en snar framtid, vilket jag försäkrades om: programvara för autonom körning kommer som en uppdatering.

Om den finns tillgänglig i Sverige är det en bil som jag skulle uppskatta.Upplevelsen visade sig vara lika bekväm som den var teknisk. Och utan att jag märkte den minsta improvisation: Xiaomi har tänkt på varje detalj för att göra körningen bekväm, trevlig och spännande. Det är synd att vi inte testade accelerationen, för det råder ingen tvekan om att kraften är en av bilens viktigaste egenskaper – även om den inte kommer att utnyttjas fullt ut på vägen.

Den yttre designen är nästan identisk med Porsche Taycan, och många delar av interiören är Tesla-inspirerade. Trots det ger Xiaomi SU7 Max dig sina egna förnimmelser, det är en bil av överlägsen kvalitet. Åtminstone vid första anblicken skulle en fördjupad analys vara nödvändig för en långsiktig bedömning. Det är inte genomförbart idag.

Karosseriets soliditet, utrustningens prestanda, den rent sportiga själen, antalet tillgängliga tillbehör (de visade oss doftdispensern, det är ganska nyfiken), all smarttelefonkompatibilitet, den framtida autonoma körningen och den omsorg som tas i varje detalj verkar komma från ett märke som uteslutande är dedikerat till bildesign.

Xiaomi säljer varje SU7 som de tillverkar i Kina – skulle det vara samma sak i Europa? Xiaomi har inte en särskilt hög produktion av bilar och alla bilar som tillverkas säljs direkt i ursprungslandet. Och de är inte precis billiga: Xiaomi SU7 Max som jag kom in i går för 38 400 euro till växelkursen.

Frågan är: hur mycket skulle Xiaomi kunna sätta sin bil till om man lyckades distribuera den i Europa? Utrustningen och funktionerna i Xiaomi SU7 Max är i linje med de bästa av de nuvarande elbilarna, att hålla priset i linje med Kina skulle vara en enorm attraktion för att komma in på marknaden. I mitt fall finns den redan på önskelistan: jag klev av Xiaomi SU7 Max som Fry i det mytomspunna Futurama-memet.

Bon Centuri