Hur kontrollerar jag åldern på ett bildäck? Dessa tecken är viktiga

Att köpa nya däck är en stor utgift, så det är värt att veta hur man kontrollerar deras ålder innan du spenderar dina pengar – eftersom däck ofta lagras i månader eller till och med år. Enligt lag får ett däck som säljs som nytt endast ha tillverkats upp till 3 år tidigare. Så hur kontrollerar man ett däcks ålder?

Varje däck har specifika märkningar på sidoväggen (sidan av däcket mellan fälgen och slitbanan). Förutom märke, storlek och andra egenskaper (t.ex. 225/45 R18) finns det en fyrsiffrig kod, vanligtvis placerad i en liten rektangulär ruta eller cirkel. Dessa fyra siffror är däckets tillverkningsdatum.

Hur läser jag av åldern på ett däck? DOT-koden hjälper till

Hur läser jag av den här koden? De två första siffrorna anger tillverkningsveckan och de två sista året. Till exempel betyder ”0723” att däcket tillverkades under den sjunde veckan 2023, dvs. februari 2023.

Denna kod är en del av DOT-beteckningen (Department of Transportation), som intygar att däcket uppfyller globala säkerhetsstandarder. Den fullständiga DOT-koden kan bestå av upp till 12 tecken, men det är de fyra sista siffrorna som anger däckets ålder.

När är ett däck inte längre nytt?

Varför är åldern på ett däck viktig? Med tiden torkar gummit som ett däck är tillverkat av gradvis ut. Det gör att det förlorar sina egenskaper – greppet minskar och materialet blir mer känsligt för sprickor och utbuktningar. Tillverkarna tillsätter speciella ämnen i gummiblandningen för att fördröja denna process, men deras effektivitet minskar, särskilt om däcken inte används.

Under normala förhållanden, med regelbunden körning, kommer ett däck att nötas genom slitbaneslitage innan det blir osäkert på grund av ålder. Men om bilen står oanvänd under en längre tid kan däcken bli farliga även om de har tillräckligt mönsterdjup.

Däcktillverkarna rekommenderar att däcken byts ut redan efter fem års användning. Även om detta kan verka som ett marknadsföringsknep är det värt att vara uppmärksam på däckens skick efter denna ålder. Om du upptäcker små sprickor i gummit ska du byta ut däcken, oavsett vilket mönsterdjup som återstår.

Efter hur många år bör däcken bytas ut?

Den allmänna tumregeln är att däck som är äldre än 10 år absolut bör bytas ut, även om de ser bra ut. Däcktekniken utvecklas ständigt, så även om du byter ut däcken bara på grund av deras ålder kommer du ändå att få ett däck med bättre grepp och prestandaegenskaper som rullningsbuller.

5-6 år och i soptunnan? Vinterdäck har ett utgångsdatum

Det är också värt att komma ihåg att enligt polsk lag måste slitbanan vara minst 1,6 mm, men detta är faktiskt gränsen och vi rekommenderar inte att du väntar tills dess. Däck med ett så lågt mönster ger inte tillräckligt med dragkraft eller grepp och beroende på hastighet kan bromssträckan öka med upp till 50 %. Kort sagt är det riktigt farligt att köra på däck med 1,6 mm mönster. Det är värt att påpeka att helt nya däck har en mönsterhöjd på cirka 8 mm, så skillnaden är enorm.

Kan man få böter för slitna däck?

Vid en rutinmässig vägkontroll kan polisen, förutom att kontrollera fordonets dokument och tekniska skick, även kontrollera däckens skick.

Vilka brister i däckens skick kan leda till böter?

  • Otillräckligt mönsterdjup: Mönsterdjup mindre än 1,6 mm eller lika med TWI-markören (i slitbanespåren) är inte tillåtet. Ojämnt slitage på däck med mindre än 1,6 mm mönsterdjup leder också till böter.
  • Felaktiga däck på en axel: Det måste finnas däck med samma storlek och mönster på fordonets ena axel (förutom reservhjulet/pendlarhjulet).
  • Mekaniska skador: Sprickor, skärsår eller blåsor på däcken som blottar stommen är inte tillåtna.
  • Utskjutande utanför karossens kontur

I något av ovanstående fall kan en polisman bestraffa med böter på upp till 3 000 PLN (samt återkallande av registreringsbeviset och hänvisning till en teknisk undersökning) enligt artikel 97 i LC för andra överträdelser.

Bon Centuri