Enligt experter glömmer många köpare att titta på dessa detaljer i bilen, så att de kan förbise ett problem.
Det finns detaljer som förbises eftersom du inte vet vad du ska leta efter i en begagnad bil. Att köpa en begagnad bil är ett av de alternativ som förare har när de letar efter ett fordon som passar deras behov.
Är fronten på ett fordon det viktigaste?
I en video som publicerats av den specialiserade kanalen Needcarhelp analyserar en mekaniker en Audi RS 3 och lyfter fram en viktig aspekt för att identifiera om ett begagnat fordon har varit inblandat i en olycka och om säljaren har utelämnat denna information: bilens framsida.
Han förklarar: ”Fronten på bilen är viktigast, dyrast och där vi kan få mest information. När ett fordon är inblandat i en olycka är de första delarna som demonteras de yttre delarna, som vingar, motorhuv och dörrar.
Om man hittar tecken på att dessa komponenter har manipulerats kan det vara ett tecken på reparationer från tidigare kollisioner.
Experten föreslår också att man kontrollerar
- Fästanordningarna
- Färgens tjocklek
- Tillverkningsdatum för dessa delar
Som exempel nämner han den högra vingen på en Audi RS 3, vars tillverkning matchar fordonets, vilket tyder på att den inte har bytts ut. På samma sätt pekar han på en strålkastare vars datum också överensstämmer med bilens.
Användning av en tjockleksmätare för att upptäcka reparationer
Mekanikern rekommenderar också att man använder en tjockleksmätare, en anordning som mäter tjockleken på karosserifärgen. Om det registrerade värdet är högre än vanligt kan det tyda på att fordonet har målats om efter en reparation.
Om en begagnad bil har reparerats kommer det att märkas.
I vissa fall upptäcker tjockleksmätaren förekomsten av kitt, vilket kan vara ett tecken på strukturella reparationer.
Specialisten förtydligar dock att en hög lacktjocklek inte alltid betyder att bilen har varit inblandad i en olycka. Ibland lackeras fordon om av estetiska skäl eller för att korrigera mindre skador som repor.